maandag 26 augustus 2013

Een weekend hard gewerkt

Mijn man was zaterdag gegaan voor tomaten om puree van te maken.  Via het werk kon hij ergens voor een prijsje eraan komen.  Maar toen hij terugkwam had hij maar liefst 3 bakjes tomaten bij van 6 kg (eentje voor de jongste zoon) maar ook 2 dikke pompoenen en 4 selders.
Werk aan de winkel dus!!!
Hans wou naast de tomaten ook wel graag een pompoen maar had niet veel plaats in de vriezer.
Dus zei ma: wil ik je tomaten anders mee pureren voor je en steriliseren?  dan heb je plaats voor de pompoen in de vriezer.  Ja, dat zou fijn zijn!
Zaterdag heb ik al 2 bakjes tomaten gekookt en door de passe-vite gedraaid, bokalen in en dan in de weckketel gesteriliseerd.  Ook maakte ik een ketel verse tomatensoep en een ketel kervelsoep die ook in bokalen belanden en ook gesteriliseerd (makkelijk als je gaat werken).
Ik had zo'n 20 potten tomatenpuree.
 
 
Dan heeft hubbie de selder nog fijn gesneden en heb ik hem weer in bokaaltjes gedaan en de ketel in!
 
 
Vandaag heeft hubbie dan de reuzenpompoen geslacht.
4 pakken belandden in de vriezer, van de rest werd pompoensoep (zo'n 10 liter) gemaakt waarvan er alweer zo'n 8 liter in bokalen terechtkwamen.
 
 
De potten soep hieronder en de pakken in de vriezer hierboven.

 
Een hele hoop werk gedaan, maar wel makkelijk deze winter.
En ook de jongens weten de voorraad staan nu hebben ze gezegd :)
Dus als er iets verdwijnt weet ik waar te zoeken!!
 
Dan zoals beloofd, foto's als mijn hart ophangt in de hobbykamer.
 
 
Het hangt zo opzij omdat ik nog zo eentje heb om te vullen en nog een kleiner die erbij komen te hangen (ooit).

 
Mijn letterbakhuisje hangt ook op in onze slaapkamer.

 
En nog wat gebreid aan de sokken van mijn man.
Vandaag maak ik de zakdoekdooshoes af die Hans (de jongste) vroeg voor in zijn badkamer.
Hij wou dezelfde als die ik maakte voor Daniëlle en wat doe je dan?
Juist, eentje maken!
 
Wordt vervolgd.....
 
 
 


9 opmerkingen:

  1. Amai meiske, gij hebt hard gewerkt. Maar nu hard werken, wordt beloond in de winter hé. Ge moet uw potteke maar pakken en ge hebt lekker eten. Eigenlijk doen we da nog te weinig. Toch nog een klein beetje tijd gehad om aan de sok te breien. Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, jij kan de hele winter lekker vooruit! Het was nu natuurlijk hard werken, maar je denkt vast iedere keer aan de lekkere zomer terug als je een van de potten open maakt ;-)
    Mooi letterbakhuisje, had je dat al lang af?
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een werk, ik zou ook wel weten waar de voorraad staat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk al die inmaakpotten. Lekker wintervoorraadje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, ik ben onder de indruk!
    Wat is dat letterbakhuisje toch prachtig geworden!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm lekker de tomaten voor soep, mijn moeder deed dit ook altijd zij maakte de lekkerste soep. Denk dat ik er ook wat in potten ga doen, dit kan ook met de lege glaspotten. Kokend erin en dan op de kop zetten voor vacuum te zuigen.
    Je borduurtjes zijn leuk vooral als het bij elkaar hangt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo'n voorraad voor de winter, dat is vast een rijk gevoel. Het ziet er prachtig uit, al die kleuren in de kast.
    En je letterbak hangt op z'n plaats, fantastisch! Bedankt voor het courgetterecept, groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel hard gewerkt Rita ,maar in de winter ben je gerust als je thuiskomt van het werk is de soep al klaar ik heb dat ook allemaal gedaan vroeger groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een fantastische voorraad voor de winter, het was een hoop werk zo te lezen, maar dan heb je ook wat!
    je letterbakhuisje is heel erg leuk en mooi geworden.
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen